Bygget av skrov, däck och köl

Lennart Ågrens Båtvarv låg i Ljungbyholm strax söder om Kalmar. Arbetet började med plastning av däcket, alla balkar, luckor och därefter skrovet. Rodret plastades samtidigt som min kompis Stefan byggde sin Tailwind 36. Jag hjälpte också Stefan att plasta sin båt och fick bra rutin på plastningskonsten.

Byggdagbok sommaren 1979

Plastning av skrov och däck
24/5 – 31/7

Inledning
Jag har under hela mitt liv varit båtintresserad och lärde mig tidigt att segla med en jaktkanot i vattnen kring Sjuhalla i Karlskrona innerskärgård. Därefter blev det blekingeeka, 10-huggare och 606. Tankar om att få äga en egen segelbåt dök upp när min kompis Stefan skulle bygga sin Tailwind 36 och så blev det.

Att få förmånen att bygga sin egen segelbåt, från plastning av skrov och däck, gjutning och montering av blyköl, tillverkning av mast/bombeslag och montering av komplett rigg, motorinstallation, planera och tillverka inredning med allt vad detta innebär, har givit mig en massa kunskaper och erfarenheter. I min privata byggdagbok, som jag skrev efter varje arbetsdag slut, beskriver jag kortfattat hur tillverkningen gick till, självklart med sakkunnig ledning av Lennart Ågren. Jag var även med och hjälpte Stefan med hans T36 och fick viktig kunskap där.

24/ 5
Första momentet var att plasta all förstärkning, dvs balkar, bottengaller och luckor. Kom igång lite sent denna dag och det tog tid att ordna till plats för balkarna och luckorna. Började med att vaxa och lägga på släppfilm på de flesta delarna. Jag han också att påbörja plastandet på balkarna. Det gick ganska snabbt för något krav på luftfritt var det inte.

25/ 5
Fortsatte idag med de sista balkarna och gjorde dessa klara. Påbörjade därefter att gelkoata luckorna i vit (812) färg plus två fack till sittbrunnen. Under tiden som de härdade fortsatte jag med bottengallret. Det var ganska komplicerat att göra och det tog tid. Det tog lång tid för att härda luckorna och jag kunde inte påbörja plastningen denna dag.

26/ 5
Nu var luckorna färdighärdade och jag började att plasta. Det vart mycket noga med att få det luftfritt. I en del luckor skulle det också ligga divinicell för att göra dessa styvare. Mellan vissa lager av plast skulle dessa härda och det blev en del uppehåll. Under dessa tider började jag med motorbädden, Stefan hade lagt de första lagren av matta på den. När den var klar låg det fjorton lager glasfibermatta och roving på den. Motorbädden bör nog klara motorns vibrationer och tyngd. Har jobbat bra denna dag och jag han med att vaxa däcksformen som var utkörd i en gammal lada. Det tog ca tre timmar att vaxa och det var ett väldans krypande på alla fyra. När det var klart åkte jag hem till Karlskrona.

31/ 5
Efter jobbet åkte jag med min Honda CBX1000 till Ljungbyholm för att lägga på det första lagret glasfibermatta. Började med att polera upp däcksformen en gång till och göra vissa förbättringar. Sedan målade Lennart Ågren och jag det första vita gelkoten, det tog en timma.

2/ 6
Vi började med att lägga på det andra lagret gelkoet på däcksformen. Under tiden som det härdade började jag att rigga upp bord och andra ställningar för att kunna jobba effektivt här i ladan. När detta var klart hade gelkoeten härdat klart och jag satte igång att lägga det första lagret glasfibermatt #300 gram. Till en början var jag själv men sedan kom Stefan och hjälpte mig med resten. Det var ganska knepigt för det är en massa hörn och kanter i formen och det får absolut inte finnas någon luft under glasfibermattan. Vi lyckades ganska bra tycker jag hihi. Sen var dagen slut!

3/ 6
Vi lade på två lager glasfibermatta #450 gram på däcksformen samtidigt och det var lättare än med 300-mattan beroende på att nu var alla hörn och kanter inte så skarpa. Vi jobbade på och blev klara ganska tidigt. När dessa glasfibermattor hade härdat började jag spackla igen alla håligheter. Jag hann med allt förutom de i rufftaket.

4/ 6
Steg upp tidigt denna morgon och började att spackla det sista. Fortsatte sedan med att skära till balsadistansmaterialet till däcksformen. Det tog lång tid, längre än jag hade beräknat. Det sista jag gjorde denna dag var att spackla en del nedsjunkningar i det första lagret spackel som jag hade lagt. Därefter åkte jag hem till Karlskrona.

5/ 6
Dagens arbete bestod i att lägga två glasfibermattor #450 och sedan de tillskurna balsadistansklossarna i de nylaggda glasfibermattorna innan härdningen börjat. Det gick ganska snabbt och jag fortsatte med plastning av sittbrunnen, han med att lägga fyra lager med glasfibermatta #450 gram där.

6/ 6
Började dagen med att spackla mellanrummen mellan balsaklossarna. Sedan skulle alla hörn och kanter snedfasas med slipmaskin så att det skulle bli lättare att lägga på de sista lagren med glasfibermatta. Det var jobbigt och jag fick ont i ryggen. Sedan sopade och damsög jag av formen från allt slipdam. Därefter drog jag försiktigt av väven som håller ihop balsaklossarna, ingen lossnade. Nu skulle det läggas på ett lager med glasfibermatta #300 gram, ett lager roving och ytterligare ett lager med glasfibermatta #300 gram. Innan dess har jag blött alla balasklossarna med styrenplast och de fick härda en stund. När det var klart började jag att lägga dessa mattor. De skulle läggas samtidigt över alla balsaklossarna. Blev klar klockan sju på kvällen och jag var helt slut. Det var mycket jobbigt men nu visste jag att det tyngsta jobbet med däcksformen var avslutat. Tog min Honda CBX och åkt till Karlskrona.

7/ 6
Tog en extra sovmorgon denna dag och kom till Ljungbyholm klockan halv nio. Skulle idag plasta de balkar som jag inte var klar med och det sista på sittbrunnen. Plastade också fast två lyftöglor i däcksformen. Gjorde också vissa förbättringar på en del ställen där jag tyckte att det såg dåligt ut. Klockan sjutton var jag klar! Det känndes mycket skönt. Plockade in de grejer jag hade använt och packade mina sovprylar på CBX och åkte hem till Karlskorna.

17/ 6
Jonas Hedberg och jag körde till Ljungbyholm med våra motorcyklar tidigt på söndagen. Vi skulle vaxa skrovformarna. Vi började med att tvätta av formarna med vatten och torkade torrt med ett sämskin. När det var klart var det bara att sätta igång och med vaxandet. Först stryka ut vaxet med en skumbit och sedan torka av det kletigaste. Därefter var det bara att polera och polera, ju blankare formarna blir desto bättre finish får skrovet. Klockan två var vi klara och lämnade vi Ljungbyholm för att besöka en kompis, Frank, som bor i Märserum.

22/ 6
Denna dag började inte bra för mig. Halvvägs till Ljungbyholm, närmare bestämt i Brömsebro, small det till i min Volkswagen Variant 1600 och den stannade. Något har hänt med motorn, inget att göra åt. Visade sig senare att en avgasventil brustit. Hade tur som fick stopp cirka en kilometer från en telefonkiosk och ringde hem till min far. Jag blev glad när han vill ställa upp och bogsera mig hem. När Sigvard väl kom fram till mig så lastade vi över talksäcken och ett par nycklar jag hade med mig och åkte sen till Ljungbyholm. Åter till Brömsebro och min havererade Volksvagen Variant och bogserade hem den. Så slutade denna dag!

23/ 6
Skulle stigit upp klockan fyra egentligen men hade nog stängt av klockan. Vaknade dock klockan fem. Snabbt upp och packa det sista och iväg. Det var 90 km/h på alla 110-vägar detta året pga miljösjäl så det kändes väldans långsamt på motorvägen dit. Började med att rigga upp matriel så att jag kunde jobba lätt och effektivt. Därefter la jag ut den första glasfibermattan #300 gram i skrovformen och började plasta. Varje halva tog cirka 3,5 timma och det gick ganska smärtfritt, tror att jag lyckades ganska bra, efterkontrollerade ofta och noggrant. Det härdar ganska snabbt i värmen men det är bara ett lager. Åker in till Kalmar med min CBX för att äta.

24/ 6
Steg upp klockan 0400 för att börja lägga på glasfibermattor, två stycken #450 gram i formarna. Blev klar klockan 0630 och åt därefter frukost. Satte sedan igång att plasta och det gick ganska lätt. Det var lättare att få ur luften nu än med första lagret #300 gram. Blev klar med första skrovhalvan klockan 1100, alltså 3,5 timma, det var bra jobbat. Jag trodde faktiskt att klockan var 1230! Nu lunch, max en halvtimma och sen på arbetet igen. Efter halva skrovformen började jag bli trött och tappade lusten att plasta men jag bet ihop och fortsatte. Klockan fyra var jag klar med den, alltså 4 timmar. Som en parantes så tog Stefan 19 timmar att färdigställa det jag gjorde på 7,5 timmar så inte undra på att jag kroknade på slutet hihi. Åker hem till Karlskrona ikväll.

25/ 6
Vaknade upp tidigt hemma, såg att det ösregnade så jag tog en extra sovmorgon. Jag for till Ljungbyholm klockan 0930 och gjorde till en början inte så mycket förutom att äta frukost. Började sedan med att mäta ut och rita i skrovformarna för tillpassning av balasdistansmaterialet. Därefter var det bara att lägga dit balasklossarna och skära till dessa efter mina mätningar. Arbetet gick smärtfritt. Efter detta skulle snobbranden på skrovhalvornas övre del spacklas över så att det inte blir en för skarp kant för balsaklossarna. Under tiden spacklet härdade åkte jag till Borgholm och slappade. Var åter i Ljungbyholm klockan 1900 och satte igång med att skära till glasfibermattor. Det tog två och en halv timma. Sedan gick jag och la mig.

26/ 6
Steg upp klockan tre på morgonen och började att plasta. Det tog lite längre tid än att lägga #450 grams glasfibermattor. Blev klar med den första skrovformen klockan 0830. Åt frukost och vilade i 45 minuter. Då kom Göran och vi pratade om fortsättningen på byggandet. Klockan tio satte jag igång igen och var klar klockan 1445, var trött. Tog en smörgås och gick och lade mig för att vila. När plasten och balsaklossarna hade härdat började jag att riva försiktigt bort väven som hållet ihop balsaklossarna. Ingen bit lossnade! Därefter började jag med en slipmaskin fasa av kanterna på balsaklossarna. Det var dammigt värre! Sen skulle allt slipdamm bort från skrovformarna, sopborste och damsugare till hjälp. Därefter spacklade jag alla skarvarna och sedan strök jag styrenplats över balsaklossarna så att de ej skulle suga så mycket plast när jag väl börjar med de sista lagren av glasfibermatta och få maximalt fäste.

27/ 6
Började dagen med att skära till och lägga ut glasfibermattor i skrovformarna. Efter ett tag började det klia våldsamt så jag avbröt arbetet och åkte hem. Var inte på plasthumör hellre och ville istället vila mig.

28/ 6
Denna dag var jag däremot mycket piggare och satte full fart med en gång. Men det blev ganska drygt att lägga två lager glasfibermatta #450 gram och ett lager roving över hela skrovformen. Det tog 4,5 timma per skrovformhalva att lägga det. Ändå kände jag mig ganska pigg. Åkte iväg och handlade lite mat i Ljungbyholm innan jag började med att lägga zon 2. Började med att lägga ut följande; 1 st glasfibermatta #450 gram, 1 st roving #670 gram och till sist 1 st #450 grams glasfibermatta. Det tog ganska lång tid att lägga dessa beroende på att passformen för rovingmattan var viktig samt att den var svårklippt. Klockan 2200 kom jag igång med plastandet och det gick ganska snabbt. Dessa mattor skulle bara läggas till balsaklossarnas underkant. Jag blev klar med båda skrovformhalvorna klockan fyra på morgonen, gick och la mig.

29/ 6
Jag vaknade klockan nio och åt en enkel frukost bestående av en smörgås. Nu la jag glasfibermattor i relingskanten och i akterspegeln. Akterspegeln la jag två lager med glasfibermatta #450 gram. Relingskanten fick 1 st glasfibermatta #450 gram, en st roving #470 gram och till sist 1 st glasfibermatta #450 gram. Det tog ganska lång tid att göra detta. Innan jag började att plasta så rensågade jag relingskanten med sticksåg för att det skulle bli lättare att plasta. Det sista jag gjorde var att jag provade att skrapa skarven som sammanfogar skrovhalvorna ren från plast och glasfiber. Nu var allt klart för hopsättning av skrovhalvorna och nu skulle det bli en segelbåt!

30/ 6
Idag hjälpte far min att sätta ihop skrovformhalvorna. Vi började med att skrapa formkanterna rena. Det tog cirka 45 minuter per formhalva. Sedan tejpade vi i formkanten intill plasten. Tejpen skall hålla kvar gelkoeten när vi sedan skulle hälla den i skarven mellan skrovhalvorna. När tejpningen var klar började vi att vaxa formkanterna. Nu var det dags för hopsättning av skrovhalvorna. Det var lite krångligt med till slut var de sammanfogade till en båt! Det sista vi gjorde för dagen var att hälla gelkoet i springan mellan skrovhalvorna. Nu var skrovet klar för sammanfogning.

1/ 7
Tog mig ledigt idag.

2/ 7
Började med att slipa i båten. Sedan var det att ta fram damsugaren och göra formen ren och damfri. Skar sedan till glasfibermattor i lämpliga längder och började plasta. Först 1 st glasfibermatta #300 gram och sedan 1 st glasfibermatta #450 gram utom i fören och akterspegeln. Det var ganska svårt i hörnen men det gick bra. När dessa lager var utrullade måste de härda färdigt innan jag kan fortsätta. Därefter la jag 3 st glasfibermattor #450 gram i följd på varandra. Nu blev det verkligen halt i skrovet pga den styrenplats som jag råkade spilla under arbetets gång. Höll faktiskt på att sätta mig ett par gånger i de lagda glasfibermattorna, ont i ryggen fick jag på köpet beroende på den hopkrupna arbetsställningen.

3/ 7
Började med att skära till remsor för att lägga i skrovskarven. Nu skulle jag lägga de sista fem lagren glasfibermattremsor. Det tog lång tid och var halt, höll på att trilla flera gånger igen. Var klar med det arbetet klockan två på eftermiddagen. Nu var det bara att vänta så att det fick härda klart innan jag kan börja med zon 3. Klockan 1900 började jag med att rita ut var zon 3 skulle vara. Därefter skar jag ut glasfibermattorna, blev klar med detta klockan 2030. Det var jobbigt att plasta denna zon, då jag fick gå tillbaka många gånger och kontrollera. Fick använda mig av ”cirkuskonster” för att kunna komma tillbaka och kontrollera, händer på ena skrovsidan och fötterna på den andra, jobbigt värre! Blev klar med hela zon 3 klockan 2330. Tog mig en iskall lättöl och satte på Supertramp på högsta volym hihi. Nu var det tyngsta plastjobbet klart, återstår zon 4 och balksystemet.

4/ 7
Idag gjorde jag klart det sista momentet dvs zon 4. Började med kölfickan och sedan de andra lagren. Blev klar snabbt och åker idag med min Honda CBX till Helsingborg för att byta fram och bakdäck samt att få köra på de små härliga skånska vägarna. Förena nytta med nöje.

5/ 7
Tog mig ledigt för att laminatet skulle få härda ordentligt. Det som är kvar är balkar och bottenstockgallret.

6/ 7
Jag och far, som var med mig idag, börjar med förstyvningsbalkarna i båten. Dessa går från för till akter och utgör även röstjärnsinfästningar. Vi började med att slipa lätt på ytlagret, damsugning. Viktigt nu var att få skrovet i våg. Vi använde taljor och block och Sigvards SAAB 99 domkraft. Sen var det bara att lägga dit balkarna i skrovet och mäta in dem. Vi använde måttbrädor så att balksystemet fixerades på rätt plats. Det var lite petigt i fören, fick justera balkarna något. Därefter fäste vi dessa med små glasfiberbitar indränkta i styrenplast.

7/ 7
Tog mig ledigt denna dag. Det var ju TV och final i Wimbeldontennisen. Björn Borg vann!

8/ 7
Anlände båtvarvet klockan 1130 och satte igång med att skära till glasfibermattor. Tog bort måttbrädorna som höll balkarna fixerade. Sen var det bara att börja plasta och rulla, det tog cirka 3,5 timma att få allt klart. Åkte därefter hem till Karlskrona med CBX i regnet.

9/ 7
Tog mig ledigt idag.

10/ 7
Kom till Ljunbyholm klockan 1130. Började att plasta förstärkningarna i röstjärnen, gjorde det sista i fören och i aktern. Det gick ganska fort och jag åkte hem igen.

11/ 7
Far och jag skulle idag sätta dit bottengallret. Vi mätte in den och fick såga till en del kanter för att få den att passa väl mot skrovets botten. Vi lyckades bra. Sen var det bara att fästa den med glasfiberremsor dränkta i styrenplast.

12/ 7
Kom till varvet sent idag och började att fästa bottengallret med 2 st glasfibermattor #450 gram i kanterna. Det tog cirka två timmar. La dit en omgång glasfibermatta #450 gram och roving på röstjärnsbalkarna igen så att de skulle sitta stenhårt. Därefter skar jag till glasfibermattor och roving för morgondagens arbete.

13/ 7
Kom hit klockan 0900 och far och jag började att plasta med en gång. Vi skulle lägga fem lager på en gång och det var jobbigt. Det tog oss 4,5 timma och vi jobbade i ett stäck, ont i ryggarna fick vi också.

14/ 7
Började med att lägga förstärkningarna för mastfoten och i kölfickan plus de två främre bultarna till kölen. Fyllde upp med lite glasfibermatta på en del ojämnheter så att det skall bli lättare att inreda. Förstärkte också på däcket; fäste för storskot- och genuaskenor. Pratade bort resten av dagen med Stefan.

23/ 7
Kom till Ljungbyholm vid tiotiden och gjorde inget speciellt den första tiden. Efter lunch satte vi dit talgan i taket för att kunna lyfta båten. Alla skruvarna som håll skrovformhalvorna skruvades ur. Åkte därefter hem.

24/ 7
Idag var det den STORA DAGEN! Vi skall forma ur skrovet. Lite småkrångel blev det allt, lyftstropparna var inte lika långa och lyfte skrovet snett som fick slagsida. Det knakade i de två lyftöglorna på badbord sida men de höll. Vi rättade till stropparna och gjorde ett nytt lyftförsök som gick bra. Skrovformhalvorna flyttades bort och en transportvagn rullades under skrovet. Skrovet kördes ut ur plasthallen och jag började med att skära rent skarvarna och slipa bort fästena för lyftöglorna.

25/ 7
Idag var det däckets tur att formas ur. Jag började med att slipa bort alla kanter och planslipa ytorna som skall ligga mot däcket. Idag var Lennart Ågren stressad för han hade flera kunder att visa båtar för. Vi han därför inte forma ur idag.

26/ 7
Lennart hade lossat däcket från formen på kvällen innan så det var bara att vända däcket. Det var mycket vanskligt för T36 däck är ganska tungt och rangligt. Men efter många om och men lyckades vi vända däcket på rätt sida. Därefter lyfte vi upp däcket igen och pallade upp fören på däcket någorlunda i våg så att vi kunde köra under med skrovet. Däcket sänktes och måttades in, fixerades med plåtskruvar som transportsäkring.


27/ 7
Idag formade vi ur alla luckorna och jag började att slipa dessa. Slipade också på däcket. Började sedan med att passa in de främre luckorna till förstuvet och sedan akterluckan. Det var ganska krångligt men det gick till slut.

28/ 7
Fortsatte idag med justering av luckorna. Sågade ut hål för skylights och nedgången. Slipade också bort lyftöglorna till däcket. Visste inte hur luckgararget skulle fungera så jag avslutade dagen.

29/ 7
Gjorde inte så mycket denna dag utan pratade mest om kölar mm med Bosse Isaksson. Bosse plastade sin ÅH30. Hjälpte Lennart Ågren också.

30/ 7
Tog mig ledigt idag.

31/ 7
Gjorde luckgaraget färdigt idag efter fått anvisning av Lennart. Hjälpte Lennart och Bosse Isaksson med att montera däcket på ÅH30. Nu börjar den första etappen på mitt båtbyggande att ta sitt slut men jag har kvar slipning av stäven och aktern, renskärning av skarven under båten. När slipningen är klar skall det målas med gelkoet.

Inget datum angivet
Sheba transporterad till Lorensberg i Karlskrona för fortsatt färdigställning.


Gjutning av köl
Kölen, som är av bly med 3% antimoninblandning för att göra den hård, väger 3200 kg. 7 st rostfria (SIS 2343) 1" bultar sammansvetsade till ett bultpaket fixerar kölen till skrovet. Skrov och köl har en kölficka som ytterligare styvar upp kölen till skrovet.