Tailwind 33

Tailwind 35/36 designades för att vara en snabb och konkurrenskraftig kappseglingsracer i IOR III med de sista rönen vad gäller hydro- och aerodynamik av skrov, köl, roder och rigg. Duon Ridder och Bergström tillsammas med båtdesignern Bjön Lindell hade forskat i 8 år inkl 6 års vattentank- och vindtunneltester. För att öka den seglande vattenlinjelängden designades en "bulb" i aktern som förlängde vattenlinjen och därmed farten. Vikten koncentreades i mitten av båten som tex motor vilket bla var en del av ballasten. Vidare är riggen utrustad med rod och mastprofilen har en liten area, utformad så att den inte skall störa storseglet. Längst ner på sidan hittar du lite härliga seglingsbilder med Tailwind 36 publicerade i Båtägare 1989.

Tailwind 33

Konstruktör: Björn Lindell

Kunstruktionsår: 1978
Konstruktör: Björn Lindell och Sven Olof Ridder & Bergström (B & R Designs)
Designen skrov och däck av Björn Lindell
Design köl och roder av Sven Olof Ridder & Bergström (B & R Designs)
Design rigg av Sven Olof Ridder & Bergström (B & R Designs)
Tailwind 36 såldes mellan 1978 och till början av 1990-talet. Enligt uppgift tillverkades drygt 20 exemplar. Tailwind 36 såldes mest som halvfabrikat.

Tillverkades först av Askos Båt AB Hölö som även tillverkade även Arabesque 30 1/2 ton mfl.
Tillverkningen flyttades senare till Ljungbyholm utanför Kalmar och tillverkades av Lennart Ågren Båtvarv fram till 1985. Lennart Ågren tillverkade även ÅH30 som byggdes i många exemplar.
Därefter tog CW Marin Anders Carlsson i Torshälla över formar och rättigheter och tillverkningen fortsatte fram en bit in på 1990-talet.

Det som skiljer 35:an och 36:an är att 35:an har en invändigt placerad ballast, 1150 kg, som också tjänstgjorde som motorfundament. Den utvändiga fenkölen väger 2000 kg. Djupgåendet på 35:an är 1.90 m. En djupare blyköl kom till efter ett tag och barlasten inuti skrovet togs bort. Fenkölen väger 3200 kg och djupgåendet ökade till 2.18 m. Även roderbladet fick ökad roderyta, längden på profilen ökades och blev samtidigt klart djupare för bättre bett och styregenskaper.

Tailwind 33
Konstruktör: Björn Lindell
Konstruktionsår: 19
Konstruktion: Skrov och däck i sandwichlaminat med divinicel som distansmaterial
SRS: 1.225 (med undanvindssegel, 2015 båtdatablad)
SRS: 1.182 (utan undanvindssegel, 2015 båtdatablad)
Mätetal IOR klass III: 27.5 fot
Längd överallt: 10,90 m
Längd i vattenlinjen: 9.65 m
Bredd: 3.45 m
Djupgående: 2.18 m
Deplacement: 6500 kg
Költyp: fenköl (bly): 3200 kg (B & R Designs)
Roder: Spadroder innanpåliggande (B & R Designs)
Storsegel: 28,86 kvm
Genua I: 54,34 kvm
Genua II: 45 kvm
Genua III: 36 kvm
Självslående fock Nej
Spinnaker: 120,63 kvm
Motor: Yamnar 2QM15 (2-cyl diesel)
Rigg: Masthead med dubbla bakåtsvepta spridare, rod, 14.8 m (B & R Designs)
Akterspegel: negativ

Inredning: Förpik med två fullängdskojer, salong (2 sovplatser) med vikbart bord, pentry, navigering, separat toa, akterkabin (2 fullängdskojer. Varierar mellan olika exemplar beroende på att de flesta tillverkades som halvfabrikat. Ruffhöjd: Ståhöjd i salong, pentry, toa och akterkabin.

Bilder från Båtägare 1989